QSTOCK 2017

Viime vuonna himoitsin paikkaa Qstockiin, mutta valitettavasti missasin sen mahdollisuuden. Tänä vuonna kannatti malttaa, koska Kimin ilmoittaessa vapaasta paikasta lähteä festaroimaan Ouluun, olin ensimmäisenä huutamassa ”MINÄÄÄÄÄÄÄÄ!”, ja niin sitä sitten taas päästiin festaroimaan.

Saavuin Lutakkoon keskiviikkona jo, ja lähdettiin torstaina aamusta matkaan vähän ennen kymmentä. Ouluun ajaa kauan, sen muistinkin, mutta silti selvittiin matkasta. Muutama pysähdystauko oli tarpeeseen varmasti itse kullekin.
Saavuttuamme Ouluun majoituimme Klubitalo Pönkkään Oulun Yliopiston viereen, josta ei ole pitkä matka Kuusisaaren festivaalialueelle. Pönkkä on suhteellisen iso rakennus, jossa lääniä riittä (välillä vähän tuntui sokkelomaiselta)  ja jossa on toimintaa laajalla ikähaarukalla oleville ihmisille, pääasiassa vertaistukea ja tekemistä kaipaaville. Nukuimme yläkerran rauhassa, ja samasta kerroksesta löytyi myös sauna meille käyttöön! Ja sinnehän oli pakko päästä jo ekana päivänä. Ensin kuitenkin ruoka-asioita; käytiin kaupassa porukalla, ja en osaa sanoa miksi mutta siinä kaupassa käynnissä on kyllä aina ”sitä jotain”… Ruokaa saatiin, jonka jälkeen puolet porukkaa meni kokoamaan telttaa alueelle, ja puolet jäi keittiöön kokkaamaan. Kun telttaa koonneet tulivat takaisin, todettiin, että telttaan on tullut mukaan väärä katto jonka takia infopiste ei välttämättä näytä ihan sille mille sen pitäisi, ja myöhemmin huomattiin että myös yöpymistä varten tarvittavia asioita puuttuu matkasta.

Ruoan jälkeen piipahdettiin hetki tutkimassa lähimaastoa, itselleni tämä oli toinen kerta ikinä Oulussa. Kastettiin vähän varpaita veteen ja harkittiin uimista kun sää kerrankin suosi kylmän kesän jälkeen, mutta tulimme siihen tulokseen että läheisellä hengailupaikalla oli liikaa ihmisiä. Lähdimme osa hakemaan jäätelöä, ja matkalla sitten saatiinkin soittaa ambulanssi kun joku mies oli elottomana puistonpenkillä. Apu tuli nopeasti ja itselle, varmaan muillekin, jäi huojentunut olo kun mies virkosikin siitä lähtiessämme. Kansalaisvelvollisuus pitää muistaa.  🙂

Saunomisen jälkeen kutsui melko pian jo nukkumatti, ja aamulla herättiin, pakattiin auto ja  lähdettiin kohti Qstockia. Teltta oli tosi hyvällä sijainnilla lähellä ruokapaikkoja, jonka takana oli vesipiste sekä selkämme takana päälava, puiden ja aidan lomasta pystyi hyvin kurkkimaan isolle screenille. Ensimmäinen festaripäivä oli aikamoisessa helteessä, joten nesteytystä tarvittiin ja sen takia oli onni, että oli läheisessä NMKY:n rakennuksessa työntekijöille oma sisävessa, eikä tarvinut aluksi jonottaa kummemmin bajamajoihin. Se ilo kuitenkin hälveni äkkiä, koska myöhemmin tuli ohjeistus, että meidän rannekkeella ei enää pääse siellä asioimaan. Emme myöskään saaneet muistoksi kankaista ranneketta, koska tapahtuma oli loppuunmyyty eikä ollut antaa ns. ”ylimääräisiä”. Sinisillä promo-rannekkeilla mentiin.

Teltalla kävi ripotellen porukkaa, mutta pääasiassa ihmisiä kiinnosti enemmän jäätelö, varjossa istuskelu ja lepo; telttamme taakse kokoontui paljon ruokalevolle meneviä ihmisiä auringon paahteelta piiloon, ja muutamasta piti miettiä että ovatko enää elävien kirjoissakaan.. taisivat olla kun ajan saatossa hävisivät. Yksisarvis-tarrat tekivät taas hyvin kauppansa, eräs Nummirockissakin ollut hyvin näyttävä pariskunta tuli piipahtamaan pisteellämme kysymään nimenomaan niitä, koska Nummesta saadut tarrat oli kuulemma hukattu. Mukaan annettiin niitä iso pinkka ja parin toinen osapuoli oli silminnähden onnellinen ja tyytyväinen tarroihinsa, ja lähti hymyillen pois. Se jäi näin jälkikäteen kerrottuna mieleen, en muistanut laittaa palautekaavakkeeseen.

Kauheasti ei Qstockissa ollut yhtyeitä, joista olisin itse ollut niin kovin kiinnostunut, mutta perjantain pääesiintyjä, Brian ”Marilyn Manson” Warner oli sellainen jonka tahdoin nähdä. Valitettavasti keikka oli itselleni, ja jälkikäteen luettuna monelle muullekin jokseenkin pettymys. Mansonin keikasta itse kaipasin parempaa tunnelmaa ja kontaktia yleisöön, lisäksi savukone tuntui olevan turhankin kovassa huudossa jonka takia setää oli vaikeaa lavalta havaita, vaikka en millään sysihuonolla paikalla yleisössä ollutkaan. Tuijotin keikkaa enemmän screeniltä, kuin lavalta, ja aloin tehdä lähtöä yleisömerestä. Hiukan ennen lähtöämme takaisin Pönkkään tuli myös käteltyä Saanan kanssa jutellutta Mokoman Marko Annalaa ja harmiteltua, ettei ollut mennyt mielummin katsomaan Mokoman akustista keikkaa joka päättyi hetki ennen Mansonin aloittamista. Onneksi aiemmin päivällä nähty Nopsajalan keikka oli mainio, ja Turmion Kätilöt nyt ei petä ikinä, vaikka toinen pääsolisti onkin vaihtunut – tämä oli itselleni eka keikka päästä seuraamaan miten uusi ääni sopii, ja ei mitään vikaa! Nähtiin myös yadilaisia Qstockissa ja oltiin seurana hänen ekalla TK-keikalla.

Lauantaina tuli sitten hiukan vettä ja pelättiin teltan katon puolesta, mutta muuten ei ollut suurempia ongelmia. Lauantaina tuntui että oli teltalla enemmän väkeä, tai ainakin teltan ympärillä häräsi porukkaa enemmän. Koitettiin hyppynarulla hyppelyä ja muutama lapsikin halusi tehdä huumetestejä. Itselleni oli ihanin vierailu, kun hyvä ystäväni saapui teltalla käymään. He viettivät miehensä kanssa ensimmäistä hääpäivää, ja koska viime festareille en päässyt avioliiton solmimista todistamaan, annoin jälkikäteen häälahjaksi tikkarit, sekä yksisarvistarrat kummallekin. Ilo oli niistä ylimmillään, koska onhan se nyt ehkä hienoin tarra ever! 😉

Lauantaina tuli käytyä katsomassa lähinnä Raappanan keikka kokonaan, koska hänen musiikkiinsa olen tutustunut alkuvuodesta ja siihen tykästynyt. Samaistun aika lailla ”Tyttöni tumma”-kappaleeseen, joka on tehty siis kahvista/-lle. Keikka oli hyvä, lopuksi lavalle pomppasi Seksikäs Suklaa sekä muuta porukkaa, joita en tunnistanut, vetämään jonkun oman kappaleensa. Eturiviin pääsin onneksi. Muuten lauantaina tuli lähinnä tiirailtua yhtyeitä pieni hetki joko päälavan lähellä tai vessajonon ohella muuallakin. Apulannan pyroshow aiheutti vähän sydänkohtauksia, kun lavalla tuntui räjähtävän tämän tästä. Loppuillasta aloin huomata, että toiseen kenkään on Raappanan keikan jälkeen tullut semipahaa damagea pohjaan, ja vaikka olin siistinyt kengät hiekasta*, sitä tuntui löytyvän kaikkialta. (* keikka oli Rytmirannassa joka on nimensä mukaisesti hiekkarannalla, tosin uiminen oli kielletty joka ainakin perjantaina tuntui veristen kyyneleiden vuodatuksena sielussa, kun olisi halunnut hiukan pulahtaa. )

Jossain kohtaa pyysin festarivastaavaltamme Jonilta lupaa piipahtaa hiukan tutkimassa Oulua, ja luvan saatuani kävin nopeasti moikkaamassa Toripolliisia. Piti ottaa selfie hänen kanssaan, vaan auringonlasku vähän teki kuvista epäonnistuneita, joten pian jo palasin takaisin alueelle. Onneksi matka ei ollut pitkä. Kohtasin sitten paikallisia seurakunta- ihmisiä joille kerroin meidän toiminnasta, ja vähän ennen kymmentä olin jo autolla, teltta oltiin pistetty pois. Alice Cooper olisi esiintynyt vielä, mutta uni kiinnosti enemmän.

Sunnuntai ei valitettavasti mennyt itselläni putkeen, kun fyysiseen vaivaan tarkoitetun lääkkeen yksi ikävimmistä sivuoireista pamautti voimalla kropan ja mielen juntturaan. Näin jälkikäteen kaikille – olen hyvin pahoillani, että lähteminen kesti osaltani, enkä voinut olla mitenkän avuksi loppusiivoamisessa yms.

Matkan varrella pysähdyttiin Pyhäjärvellä ja Viitasaarella, ja noin kahden ja kolmen välillä saavuttiin Lutakkoon, jossa oli Neste Rallien palkintojenjako alkamassa. Purettiin tavarat toimistolle, ja lähdettiin koteihimme sieltä päin. Itse olin Tampereella kuuden maissa, hyvin kuuman bussimatkan jälkeen.

Kaiken kaikkiaan mukava reissu, vaikka hiukan miinusta aiheutti Qstockin muuttuneiden järjestelyjen huono tiedonkulku, ei tullut ketään ikävää tyyppiä käymään pisteellä riitelemässä, ruoka riitti ihan ok ja se oli syötävää, vaikka joku ateria taisikin palaa hiukan pohjaan. Oli myös jännittävää kokata, kun vasta viimeisenä päivänä löytyi ruoanlaittoa helpottavia välineitä, mm. kauhoja 😀

Kiitos, anteeksi, ja seuraavia fessuja odotellessa,

Katja

P.S. Mukana olleet lisätköön kuvia jos mieli tekee, mulla on muutama ja en vaan saa niitä tähän 😀